Fejsbuk kao test ličnosti

Da li ste nekada radili test ličnosti? Ako jeste, pitanja na koja ste odgovarali merila su pet dimenzija vašeg karaktera: intelektualnu otvorenost (maštovitost, intelektualna radoznalost, estetska senzitivnost); savesnost (organizovanost, usmerenost ka ostvarenju ciljeva); ekstravertnost (društvenost/druželjubivost, asertivnost, pričljivost, lako otvaranje komunikacije); ljupkost ili prijatnost (sklonost da se pomogne drugima, kooperativnost, empatija); emocionalnu stabinost ili neuroticizam (anskioznost, zavist, osećaj krivice, depresivnost).

Pobrojane dimenzije, kaže teorija pet faktora ličnosti (The Big Five), pružaju mogućnost procene nečijeg karaktera i dobro predviđaju mesto i uloge koje će u socijalnim interakcijama pripasti testiranom.

Ključna slabost testova ličnosti ogleda se u tome što stepen prisustva određenih karakternih crta mere na osnovu izveštaja koje daje sam testirani. Na žalost, mi smo notorni po tome da sebe često vidimo znatno drugačije od toga kako nas vide i doživljavaju drugi, od čega u ogromnoj meri zavisi naše mesto u širem društvenom kontekstu. U tom smislu, test ličnosti često može da dâ pogrešan rezultat.

Grupa azijskih istraživača (Kina i Singapur) došla je na interesantnu ideju – da za pokazatelje na kojima će bazirati procenu ličnosti uzme ponašanje na društvenim mrežama.

Više od 200 kineskih studenata, koji imaju naloge na mreži Renren (kineski pandan Fejsbuku), najpre su uradili standardni Big Five test. Istraživači su zatim analizirali njihove Renren profile, prateći podatke kao što su: godište, pol, učestalost postavljanja novih statusa, dominantnu ličnu zamenicu u statusima (ja, ti, oni…), njihov emocionalni ton itd.

Ukrštanje informacija prikupljenih putem standardnog testa ličnosti sa rezultatima dobijenim analizom sadržaja Renren profila pokazalo je visoku korelaciju. Ličnost, zaključili su, prilično pouzdano može da se „čita“ iz sadržaja i ponašanja na društvenim mrežama.

Reč je o pionirskoj studiji „Predviđanje pet faktora ličnosti bazirano na ponašanju korisnika na društvenim mrežama„. Kakva je tačno povezanost i interakcija između onoga ko smo i onoga kako se predstavljamo na društvenim mrežama je pitanje na koje je nemoguće odgovoriti jednim istraživanjem. S druge strane, sama činjenica da visoka korelacija postoji nije za zanemarivanje.

Ako je našu ličnost moguće proceniti na osnovu onoga što radimo na društvenim mrežama, onda to znači da možemo biti procenjivani i bez da damo saglasnost za tako nešto. Advertajzeri to već rade; kada odlazimo na određene sajtove, dočekuju nas reklame skrojene po našoj meri, a mera nam je uzeta na osnovu tragova koje o sebi i svojim preferencijama ostavljamo surfujući netom. Neki od news portala koje posetimo, takođe su već prilagođeni onome što sajt „zna“ da nas interesuje. Ukoliko rezultati do kojih su došli azijski istraživači budu potvrđeni, potencijalni poslodavac više neće ni morati da traži pristanak da se podvrgnemo testu ličnosti; imaće u HR departmanu par stručnjaka koji će to učiniti putem analize naših naloga na društvenim mrežama…

*Tekst izvorno objavljen 19. juna 2012.

Advertisements

5 comments

  1. Povratni ping: Reci mi kako koristiš internet – reći ću ti da li si depresivan « Mind Readings

  2. Povratni ping: Fejsbuk ili Tviter: Šta izbor društvene mreže govori o nama? « Mind Readings

  3. Povratni ping: Zavisnost od Fejsbuka – mit ili realnost? « Mind Readings

  4. Kad bi moj bio test licnosti, pa mogli bi me odmah zatvoriti. 🙂

    Sviđa mi se

Ostavite komentar

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: