Muške bokserice i ženski razum

Ne dirajNe peglati! Ne otkuvavati! Upozorenje ženama: Ukoliko planirate da podignete kredit, kupite ili prodate nekretninu, nekome pozajmite veću sumu novca…, ne dodirivati!

Pretočen u tekst deklaracije na muškim gaćama, ovako bi mogao da glasi sažetak nedavne studije[1] belgijskih psihologa, koji su kroz par mini studija pokušali da utvrde uticaj seksualnog konteksta na proces donošenja (ekonomskih) odluka. Kod žena. Kada su u pitanju muškarci, već postoji obimna literatura[2], [3], [4] koja sugeriše da ih i sama pomisao na seks čini manje racionalnim, sklonijim nerazumnim rizicima, otupelim na averziju prema gubitku. Pripadnike dva pola razlikuje, čini se, jedino tip seksualnog signala na koji reaguju „suženjem svesti“: dok muškarce, barem u laboratorijskim uslovima, na rizično ponašanje navode vizuelni sadržaji s direktnim seksualnim konotacijama, kod žena se isti efekat postiže taktilnim stimulusom.

U prvom od tri eksperimenta, belgijski istraživači pozvali su 47 studentkinja da navodno procene atraktivnost različitih komada muške odeće. Polovina ispitanica ocenjivala je mušku majicu, a druga polovina muške bokserice. Studentkinje iz obe grupe držale su odevne predmete u rukama kako bi mogle da iznesu sud o mekoći i udobnosti. U sledećoj fazi eksperimenta, ispitanicama je administriran test koji meri njihovu spremnost da se odreknu trenutne materijalne gratifikacije zarad veće, ali prolongirane finansijske nagrade (racionalan, promišljen ishod odlučivanja). Rezultat: studentkinje koje su se „bavile“ boksericama bile su spremnije da prihvate instant, ali umanjenu novčanu nagradu (manje isplativ ishod odlučivanja).

U drugom eksperimentu, izvedenom po istoj proceduri, ispostavilo se da stimulus u vidu muških bokserica studentkinje čini manje osetljivim na gubitak, odnosno sklonijim da se upuste u ekonomski rizično ponašanje.

U finalnoj studiji, učestvovali su subjekti oba pola; 68 studenata i 73 studentkinje. Muški ispitanici evaluirali su grudnjak ili žensku majicu, a ženski, ponovo, muške bokserice ili majicu. Ovog puta, po polovina učesnika u eksperimentu iz oba uzorka mogla je da dodiruje navedene komade odeće suprotnog pola, dok je druga polovina subjekata njihovu atraktivnost procenjivala samo na osnovu posmatranja. Zatim su svi dobili listu proizvoda, grupisanih u dve kategorije: nagrađujući (vino i čokolada, na primer) i neutralni (stolica i kompjuterski miš, na primer). Pitanje za učesnike u eksperimentu bilo je koliko su spremni da plate za navedene proizvode. Rezultat: devojke koje su dodirivale bokserice iskazale su spremnost da nagrađujuće proizvode plate znatno više u poređenju s devojkama koje su dodirivale muške majice ili bile izložene samo vizuelnom stimulusu; i muškarce je taktilna interakcija sa ženskim vešom činila darežljivijim, s tim što se njihova spremnost da plate nerazumno visoku cenu nije ograničavala samo na nagrađujuće proizvode (sem toga, kod njih je isti, mada nešto slabiji efekat, imala i vizuelna prezentacija stimulusa).

Izvori:

1. Festjens, A., Bruyneel, S., & Dewitte, S. (2013). What a feeling! Touching sexually laden stimuli makes women seek rewards. Journal of Consumer Psychology (in press). doi: 10.1016/j.jcps.2013.10.001

2. Ronay, R., & von Hippel, W. (2010). The presence of an attractive woman elevates testosterone and physical risk taking in young men. Social Psychological and Personality Science, 1(1): 57-64.

3. Baker Jr, M.D., & Maner, J.K. (2009). Male risk-taking as a context-sensitive signaling device. Journal of Experimental Social Psychology, 45(5): 1136-9.

4. Baker Jr, M.D., & Maner, J.K. (2008). Risk-taking as a situationally sensitive male mating strategy. Evolution and Human Behavior, 29(6): 391-5.

Advertisements

3 comments

  1. MM

    Uvod mi je bio nejasan kad sam krenula da čitam. Međutim, na kraju shvatih da je istina u pitanju 🙂

    Sviđa mi se

  2. Lepo je videti te opet aktivnu, nedostajala si i previše, dobrodošla!

    Sviđa mi se

  3. Ne dajte mi boxerice u ruke!!! 😀

    Sviđa mi se

Ostavite komentar

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: